Svar: Opstart af skemad
24. februar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
I må gerne holde pause fra skemaden et par dage 3-7 dage, vil være mit forslag. For at se om jeres dreng så bliver lidt mere parat.
Prøv i disse dage at give ham lidt agurk i hånden. I kan skære en skive agurk på 1.5 cm. tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte den på hans tommelfinger. Det kan gøre det lettere for ham at holde den.
Jeg tænker at det vil gøre at han begynder at finde ud af at bruge sin mund på en ny måde og at det at sutte og gumle lidt på agurken vil styrke ham lidt mundmotorisk. Det kan altså stimulere ham på mange måder og være med til at skabe lidt interesse for skemaden:)
Derudover tænker jeg at I måske skal prøve ikke at lave grøden for tynd. Det lyder lidt som om at han har brug for at kunne mærke grøden i munden og hvis grøden er for tynd, så ligger den ligesom bare i munden og han fornemmer den ikke rigtigt med tungen. Prøv derfor med en lille smule mere fast konsistens.
Jeg anbefaler normalt at starte op om dagen, da han er måske vil være mere vågen og parat. Samtidig vil det ofte kunne give uro i maven, hvis man starter om aftenen, men det er ikke sikkert og I skal naturligvis gøre det, som I fornemmer vil virke bedst.
I kan forsøge med hjemmelavet grød og mos, I kan også forsøge jer med færdiglavet grød og mos som I køber i pakker, på glas og frost. Nogle børn synes godt om den færdiglavede mad i starten og kommer på den måde igang og stille og roligt kan man så udvide med mere hjemmelavet mad. Lige nu betyder det ikke så meget om det er hjemmelavet eller færdiglavet, det vigtigste er at han stille og roligt finder ud af at spise andet end mælk.
Det tager tid at finde ud af at spise af en ske. Det med læberne at kunne tage maden af skeen og bruge sin tunge til at flytte maden ind og rundt i munden og samtidig synke er en svær ting at kunne - og mange børn vil naturligt spytte maden ud i starten. Jeres dreng er vant til at bruge sin tunge, når han spiser. Han malker på brystet med tungen, for at få mælken ud og det samme vil han derfor gøre, når I giver ham skemad og giver ham vand af kop. Det kan nogle gange virke som om at tungen er i vejen - men det er helt naturligt, det er fordi han skal have tid til at lære at spise på en ny måde.
Så ja - det er fint med en pause, prøv med lidt mad i hånden f.eks. agurk og så stille og roligt forsøge med skemaden igen og se om han så ikke finder ud af det. Børn der er blevet ammet er ofte rigtig gode til at spise skemad - de har en udviklet kæbemuskulatur og er vant til at få mælk, der varierer i smagen. Din mælk tager smag efter, hvad du spiser...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske