Svar: Opstart af skemad

24. februar 2014

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Signe

Tak for dit brev :)

I må gerne holde pause fra skemaden et par dage 3-7 dage, vil være mit forslag. For at se om jeres dreng så bliver lidt mere parat.

Prøv i disse dage at give ham lidt agurk i hånden. I kan skære en skive agurk på 1.5 cm. tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte den på hans tommelfinger. Det kan gøre det lettere for ham at holde den.

Jeg tænker at det vil gøre at han begynder at finde ud af at bruge sin mund på en ny måde og at det at sutte og gumle lidt på agurken vil styrke ham lidt mundmotorisk. Det kan altså stimulere ham på mange måder og være med til at skabe lidt interesse for skemaden:)

Derudover tænker jeg at I måske skal prøve ikke at lave grøden for tynd. Det lyder lidt som om at han har brug for at kunne mærke grøden i munden og hvis grøden er for tynd, så ligger den ligesom bare i munden og han fornemmer den ikke rigtigt med tungen. Prøv derfor med en lille smule mere fast konsistens.

Jeg anbefaler normalt at starte op om dagen, da han er måske vil være mere vågen og parat. Samtidig vil det ofte kunne give uro i maven, hvis man starter om aftenen, men det er ikke sikkert og I skal naturligvis gøre det, som I fornemmer vil virke bedst.

I kan forsøge med hjemmelavet grød og mos, I kan også forsøge jer med færdiglavet grød og mos som I køber i ...

Annonce

... pakker, på glas og frost. Nogle børn synes godt om den færdiglavede mad i starten og kommer på den måde igang og stille og roligt kan man så udvide med mere hjemmelavet mad. Lige nu betyder det ikke så meget om det er hjemmelavet eller færdiglavet, det vigtigste er at han stille og roligt finder ud af at spise andet end mælk.

Det tager tid at finde ud af at spise af en ske. Det med læberne at kunne tage maden af skeen og bruge sin tunge til at flytte maden ind og rundt i munden og samtidig synke er en svær ting at kunne - og mange børn vil naturligt spytte maden ud i starten. Jeres dreng er vant til at bruge sin tunge, når han spiser. Han malker på brystet med tungen, for at få mælken ud og det samme vil han derfor gøre, når I giver ham skemad og giver ham vand af kop. Det kan nogle gange virke som om at tungen er i vejen - men det er helt naturligt, det er fordi han skal have tid til at lære at spise på en ny måde.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så ja - det er fint med en pause, prøv med lidt mad i hånden f.eks. agurk og så stille og roligt forsøge med skemaden igen og se om han så ikke finder ud af det. Børn der er blevet ammet er ofte rigtig gode til at spise skemad - de har en udviklet kæbemuskulatur og er vant til at få mælk, der varierer i smagen. Din mælk tager smag efter, hvad du spiser...

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.